Pages

Omniderigenssistä

Omniderigenssi eli kaikkiseuraavuus, on käsite, joka seuraa joidenkin tahojen mielestä yhteenlaskusta Jumala on kaikkivoipa plus Jumala on kaikkitietävä.  Se tarkoittaa sitä, että Jumala loi kaiken ja tietää kaiken, mitä tapahtuu, jo ennen sen tapahtumista.  Tällöin mitään vapautta valita ei ole olemassa, koska hän loi valitsijat ja tietää mitä nämä valitsevat, joten hän valitsee kaiken heidän puolestaan jo ennen näiden syntymää.  Näkemys tekee Jumalasta myös pahuuden isän, koska hän valitsee itse kaikkien ihmisten kaikki pahat teot tapahtuvaksi eivätkä nämä voi kuin toteuttaa hänen tahtoaan.  Ateistit määrittelevät sen jumaluuden, johon eivät usko, nimenomaan täksi omniderigentiksi kaikkitoimijaksi - myös kalvinistien ainakin väitetään tunnustavan samaa.

Raamatullisessa mielessä hyvä ja paha voidaan määritellä vaikkapa Jumalan tahdon mukaiseksi ja sen vastaiseksi toiminnaksi.  Kuitenkin jos Jumala ohjaa kaikkia ja tekee kaikki valinnat näiden puolesta, hän on paitsi vastuussa kaikesta, on myös kaikki toiminta hänen tahtonsa mukaista.  Tämä myös tarkoittaisi sitä, että kaikki toiminta olisi määritelmällisesti hyvää, koska Jumalan tahtoa vastaan ei ole mahdollista toimia - se mitätöi synnin käsitteen kokonaan.  Jos siis lähdemme omniderigentistä lähtökohdasta, pääsemme ihmettelemään vaikkapa sitä, että Jumala rankaisee Aatamia siitä, että hän teki tismalleen sen, mitä Jumala valitsikin tämän tekevän.  Siinä ei ole mitään järkeä.

Toinen juttu on se, että jos valinnanvapautta ei ole, loogisesti tästä seuraa, että ihminen ei voi olla hyvä tai paha.  Ihminen voi olla vain tahdoton rakkine, eikä tätä voi sen kummemmin syyttää kuin pitää vastuussakaan mistään.  Hyvyys ja pahuus edellyttävät sitä, että valinnan näiden välillä voi tehdä - jos näin ei ole, molemmat käsitteet ovat mielettömiä ja menettävät merkityksensä.

Kolmas omniderigenssistä suoraan seuraava ongelma on se, että jos Jumala on kaikki, sana lakkaa tarkoittamasta mitään.  Tällöin teismi, ateismi ja nihilismi ovat sisällöllisesti sama asia.  Toiminta ja toimija voivat tarkoittaa mitään vain silloin, kun toimimisen käsite on jotenkin rajattu.

Neljäs ongelma on se, että omniderigenssi on monelta kohtaa täydellisessä ristiriidassa sekä Raamatun että sen sanoman kanssa.  Jumala moneen kertaan sekä kieltää tekevänsä pahaa, että toteaa, ettei tiedä jotain.  Hän myös tulee toisiin ajatuksiin useampaan kertaan, mikä olisi kaikkitietävältä aika omituista.  Tämän lisäksi hän suorastaan kerjää ihmisiä kääntymään puoleensa, missä ei olisi mitään järkeä, jos hän valitsisi näiden puolesta.  Myöskään rukoilussa ei olisi mitään järkeä.  Myös Jeesuksen uhri ja sovitus olisi paitsi turha myös mieletön.  Jos omniderigenssi olisi totta, kaiken, mitä Raamatussa sanotaan, voisi typistää lauseeksi "skitsofreeninen Jumala kiukuttelee ja tappelee itseään vastaan".

Pääsemme siis lopputulokseen, jonka mukaan joko kristinusko tai omniderigenssi on varmasti väärässä.  Pääsemme samalla myös lopputulokseen, joka kertoo, että Jumalaksi kutsuttu käsite, jonka ateistit pääsääntöisesti hylkäävät, on täysin eri asia, kuin se, josta Raamattu puhuu.  Kysymys, jonka tahtoisin omniderigenttiä jumalkäsitystä tunnustaville esittää, on: olisiko mahdollista, että premisseissä, joista olette päätyneet kaikkiseuraavuuteen, olisi virhe?

11 kommenttia:

Snafu kirjoitti...

Jumala moneen kertaan sekä kieltää tekevänsä pahaa, että toteaa, ettei tiedä jotain. Hän myös tulee toisiin ajatuksiin useampaan kertaan, mikä olisi kaikkitietävältä aika omituista.
Mitä tarkalleen ottaen tarkoitat tällä? Ettei Jumala olisi kaikkitietävä?

Tuplis kirjoitti...

Kyllä. Käsitykselle Jumalan kaikkitietävyydestä on loppujen lopuksi todella vähän raamatullista tukea - aineistoa näkemystä vastaan on helpompi löytää.

En kuitenkaan menisi vetämään siitä yhtäläisyysmerkkejä siihen, etteikö Jumala kykenisi ottamaan selvää mista vain. Pystyminen ja tekeminen eivät kuitenkaan ole sama asia.

Snafu kirjoitti...

Ok, ymmärrän kantasi. Vaikken olekaan samaa mieltä (Jumalan mielenmuutokset on selitetty toisinkin kuin kieltämällä kaikkitietävyys). En ehdi tähän pidemmälti vastata juuri nyt, mutta itse asiassa blogguaukseni kärsimyksen ongelmasta nähdäkseni on jonkinlainen vastausyritys vähän tähänkin ongelmaan.

http://snafman.blogspot.com/2011/02/karsimyksen-ongelma.html

Tuplis kirjoitti...

Kiitos linkistä, en ole aikaisemmin tullut käyneeksikään blogissasi. Kirjoitus oli mielenkiintoinen, mutta luen sen toiste vielä uudestaan ja kommentoin sitten.

Snafu kirjoitti...

Be my guest.

Tiedemies kirjoitti...

En ota kantaa tämän omniwhateveriin, vaan ainoastaan yhteen spesifiseen kohtaan, eli tähän:
jos valinnanvapautta ei ole, loogisesti tästä seuraa, että ihminen ei voi olla hyvä tai paha. Ihminen voi olla vain tahdoton rakkine, eikä tätä voi sen kummemmin syyttää kuin pitää vastuussakaan mistään.

Tämä on tavallaan ristiriitainen päättely; jos valinnanvapautta ei ole, niin tottakai voimme syyttää. Syyttäminen ja vastuulllisenapitäminen vain tapahtuvat täysin ennaltamäärätysti.

Ajatusleikkinä voidaan ajatella, että henkilö joutuu tuomioistuimen eteen ja toteaa tuomarille "ette voi tuomita minua rikoksesta, koska minulla ei ole vapaata tahtoa, ja siten en ole vastuussa", mihin tuomari vain toteaa "minun on pakko tuomita, koska minullakaan ei ole vapaata tahtoa".

Tuplis kirjoitti...

Tm:
Noin tietysti siinä tapauksessa, että jostain olisi kaivettu esiin oikeusjärjestelmä. Se vain, että jos vastuuta ja valinnanvapautta ei ole, mitään perustetta sellaisen pykäämiselle ei edes voi olla.

Syyntakeettomia tuomitaan aika lailla toisin kuin syyllisiä.

Sammalkieli kirjoitti...

Ilmeisesti kallistut siis vähän jonkinlaisen synergismin kannalle? Yksilöllä on mahdollisuus vaikuttaa omaan pelastukseensa, ei ehkä hyvien töiden mutta jonkinlaisen valinnan tai asenteen kautta.

Tuplis kirjoitti...

Näin on.

-iminalas- kirjoitti...

Oletko Tupla J tullut funtsineeksi, ettei sitä Jumalaa edes ole !? olisi tyhmää vääntää täälä näistä nyansseista jos koko jäppinen on " poissaoleva " : /

Tuplis kirjoitti...

Funtsin sillä tavoin elämäni ensimmäiset 28 vuotta.