Pages

Julkisen tilan haltuunotto ja mustalaiskulttuuri

Porvoon Mäkkärissä "elinkautisesta" vapautetun, sittemmin kolme ihmistä ampuneen, mustalaismiehen edesottamukset saivat tyrmistyksen lisäksi miettimään sitä, miten tämä vaikuttaa Suomessa asuviin mustalaisiin suhtautumiseen yleensä.  Tällaiset tapaukset, jotka eivät ole ainakaan kuulopuheiden värittämässä kuvassani mustalaisista mitenkään tavattomia, ovat yksi tapa, jolla mustalaiset ottavat haltuunsa julkisia tiloja.

Tämä mustalaismies antoi signaalin: jos puututte meidän antisosiaaliseen käytökseemme (tai suututatte meidät), teiltä lähtee henki.  Melko pitkälle on sama pointti jotakuinkin kaikissa muissakin kuulemissani jutuissa sekä omissa että toisten mustalaisia koskevissa kokemuksissa, jotka eivät ole sisällöltään humoristisia.  Koska pienestäkin rikkeestä huomauttamisen hinta voi olla oma henki, annetaan mustalaisille de facto vapaat kädet tehdä melko pitkälle mitä tahansa jos julkisen vallan edustajia ei ole paikalla.

Strategia on ilmeisen tehokas, ja sitä käyttävät myös muslimiterroristit: yksilö ehkä joutuu uhrautumaan, mutta koko ryhmä pääsee hyötymään erivapauksista, joita arvaamattoman ja väkivaltaisen maine ryhmälle suo.  Koska tällaisesta tunnettujen ryhmien jäsenet pysyttelevät käytännössä kokonaan omissa piireissään ja pitävät tiiviisti yhteyttä, he eivät käytännössä koe kärsivänsä sosiaalisesta eristämisestä, vaan ovat valinneet sen itse.  Ryhmän jäsenistä pidetään myös huolta esimerkiksi vankilassa, johon muiden hyödyn tuottanutta sankaria mennään katsomaan säännöllisesti ja tämän tarpeista pidetään huolta.

Koska suomalainen yhteiskunta ei erottele ihmisryhmiä saati harjoita kollektiivista rankaisemista, se on täysin aseeton antisosiaalisesti käyttäytyvien mutta omiaan voimakkaasti palkitsevien sisäryhmien edessä.  Syyllisten ja/tai näiden tukijoiden lynkkaaminen tuomitaan - huolimatta siitä, että se on käytännössä toimiva tapa suitsia antisosiaalisia tahoja - täysin, kun taas tällaiset antisosiaaliset loose cannonit kuitataan yksittäistapauksina, joille ei voi eikä pidä voida mitään.  Käytännössä kuitenkin heidän toimintansa vaikuttaa siihen, miten kokonaista ihmisryhmää katsotaan ja suo näille paljon suuremman vapauden rikkoa kaikkia yhteiskunnan sääntöjä pelkäämättä valtaväestön vastaiskua riippumatta siitä, miten tuhoisaa ja törkeää heidän käytöksensä on.  Sekä empiirisen kokemukseni että kuulemani mukaan mustalaiset myös lypsävät tästä hyödystä kaiken riemun irti.

Suomalaisella yhteiskunnalla ei ole mitään keinoja puuttua tällaiseen toimintaan, joten pidän todennäköisenä yleistä lainkunnioituksen laskemista ja kasvavaa kaunaa yhteiskunnan tehotonta väkivaltakoneistoa kohtaan.  On vain ajan kysymys, milloin suomalaiset perustavat vigilantistijoukkoja tekemään sen, mihin virallinen koneisto ei pysty.

Jk.  Jaska Brown kirjoitti aihetta liipaten myös mielenkiintoista analyysia.

3 kommenttia:

Yrjöperskeles kirjoitti...

Valitettavan totta.

Jukka kirjoitti...

"Koska suomalainen yhteiskunta ei erottele ihmisryhmiä saati harjoita kollektiivista rankaisemista, se on täysin aseeton antisosiaalisesti käyttäytyvien mutta omiaan voimakkaasti palkitsevien sisäryhmien edessä. "

Kulttuurin tutkija Joe Henrich sanoo, että jos yhteiskunta epäonnistuu rankaisemisessa, se jakaantuu pieniin korkeintaan 300 henkilön ryhmiin (heimoihin), eikä yhteiskuntaa sinä mielessä kuin me sen tunnemme siis enää ole.

Vasemmisto vastustaa de facto kiihkeästi hyvinvointivaltiota - se haluaa tuhota sen - koska ei suostu edes miettimään koko ongelmaa.

Jaska Brown kirjoitti...

Kun kävin toissapäivänä Huitsinnevadan keskustassa, oli taas kerran paikkakunnan pääkadun jalkakäytävälle parkkeerattu tutun näköinen auto. Tänään uudelleen käydessä sama auto ei ollut jalkakäytävällä, vaan marketin parkkipaikalla. Kylläkin sivuttain ja kolmessa ruudussa yhtä aikaa. Pistää miettimään, onko mersuilla ihan omat liikennesäännöt, mikäli takaa löytyy riittävästi hevosvoimia. Vaan menepä huomauttamaan asiasta, niin otat riskin että käy kuten Porvoossa.