Pages

Työväen asialla

Työtä tekevänä ihmisenä mä olen jo pidempään ehtinyt ihmetellä, että mikä oikeus vasemmistolaisilla on työväen asian ajamiseen. Kaikki vasemmistolaiset jotka mieleen tulevat eivät ole koskaan tehneet päivääkään tuottavaa työtä - eivät he edes edusta työväestöä. He ovat tästä myös ylpeitä - pitävät itseään älymystönä ja kaiken kuulemani perusteella halveksuvat työväestöä ja näiden mielipiteitä ja kokevat olevansa jotain parempaa.

Minua on kummeksuttanut vasemmistolaisuus ihan käsitteenäkin - se ei haasta oikeistolaisuutta ja osoita paremmuuttaan millään tavoin. Vasemmistolainen argumentointi on yksipuolisesti vastapuolen demonisointia, uhkakuvien rakentelua ja vääristelyä. Käsitykseni ovat vahvistaneet lukuisat vasemmistolaiset, joiden kanssa olen koettanut keskustella vain havaitakseni, että he eivät alennu sellaiseen (ikään kuin olisi lähtökohtaisestikin ylevämpää tehdä vastapuolesta peikkoa kuin keskustella sen kanssa). Asiakeskustelun sijaan olen saanut vastaani hyökkäyksiä henkilöäni kohtaan, tunneargumentteja ja "miten sä voit sanoa noin" -katseita.

Esimerkkinä tuntuu paljon paremmalta kun sanoo olevansa työväen asialla elitistisen oligarkkilauman sijaan.

Tästä on seurannut se, että olen alkanut suhtautua vasemmistolaisiin lähtökohtaisesti varsin vasemmistolaisesti - ylemmyydentuntoisesti ja halveksien. Ja olen havainnut, että fiilis kylläpä nuo ovat urpoja, onneksi minä en tuntuu aika hyvältä. Siinä se homman ydin taitaa ollakin: vasemmistolaisuus vaikuttaa poliittiselta suuntautumiselta, joka ei pyri ottamaan selvää siitä mikä olisi järkevä tapa toimia, vaan manipuloi pelikenttää puhtaasti sen mukaan, mikä tuntuu hyvältä.

Se ei haasta vastapuolta esittämällä paremman vaihtoehdon, vaan esittämällä vaihtoehdon, joka tuntuu paremmalta, vaikka sillä ei olisi mitään vaikutusta mihinkään.

Vasemmistolaisuus on levinnyt kulovalkean tavoin jälkiuskonnolliseen maailmaan. Koska ihmiset eivät saa uskonnollista, hurmahenkistä hyvänolontunnetta enää kirkosta hakea (sillä vasemmistolaiset ovat demonisoineet sen paskaksi laitokseksi), saman tunteen tarjoaa poliittinen suuntaus. Joka kertoo samaa hyvää sanomaa: me olemme hyviä, me olemme oikeassa ja meidän hyvät tekomme johdattavat meidät paratiisiin.

En usko hetkeäkään, etteivätkö vasemmistolaiset olisi kirkon tunnepohjaista toimintaa vastustaessaan pyrkineet nimenomaan ottamaan sen paikan. Se heillä nyt on. Työväen asiaksi itseään kutsuva uskonto kertoo mikä on oikein ja mikä väärin. Huomiotaloudessa ei pärjää se, joka tekee hyvin, vaan se, joka puhuu paskaa hyvin. Vasemmistolaisäänestäjä ostaa tarinan, ei asiaa.

Asia on kuivaa ja tylsää. Kuka sellaista enää nykypäivänä jaksaa?

7 kommenttia:

Ironmistress kirjoitti...

Juuri tuosta syystä ruukinmatruuna pitää itseään ylpeästi amiksena ja avoimesti halveksii älymystöä. Siitä syystä, että hänellä on ammatti, ei pelkästään vain jotain haistapaskatutkintoa.

Se, että ruukinmatruuna on avoimesti amis, antaa hänelle oikeuden suhtautua älymystöön juuri täsmälleen yhtä halveksien kuin he työtä tekevään väestönosaan.

Kekke kirjoitti...

Meikäläisen terveysluokitus on sellainen että minulle on jo pienestä pitäen suositeltu monella eri suulla akateemista ammattia, kirjailijan ja jopa papin (sic!) virkaa - "kun Timo tykkää lukea ja sillä on hyvä muisti"
Itsekään en ole tuntenut kutsumusta duunariksi alkamiseen muuten kuin valkokauluspohjalta, johon itse asiassa tämänhetkinen koulutuksenikin on soveltuva. Keväällä ajattelin hakea humanoidilinjalle yliopistoon. Siitä huolimatta, olin tulevaisuudessa millainen magisteri tahansa, voin koska tahansa silmää räpäyttämättä todeta että kuka tahansa hitsari tai rekkakuski on minunlaistani boheemia drop outia parempi koska se on totuus nyky-Suomessa.

Tuplis kirjoitti...

Itse olen humaloidilinjalla yliopistossa ja ihmettelen mitä helvettiä minä ko. laitoksessa puuhaan. Minua ottaa päähän koko pulju ja sen käytännön tason hyödyttömyys melkein joka suhteessa.

Ainoa syy miksi olen yhä kirjoilla on se, etten ole keksinyt parempaa ja tuottavampaakaan paikkaa johon minulla olisi jotain kykyä. Lahjani ovat enimmäkseen kirjalliset, sillä vain on hankala saada elantoaan jos kirjoittaa jotain muuta kuin Jukka Relander.

Adelphi kirjoitti...

Näistä kirjoituksista saisi oikeasti hyviä sanomalehtikolumneja. Joku Uutislehti 100:n tyylinen läpyskä saattaisi julkaistakin. Olisi kyllä reteää aloittaa päivä lukemalla ratikassa Tupliksen viisauksia.

Tuplis kirjoitti...

Saattaa olla, että kiroilua pitäisi pikkuisen suitsia. :P

Adelphi kirjoitti...

No vähemmän näissä on kiroiltu kuin vaikkapa Ellilän kolumneissa. Ei ole ainakaan jäänyt mitään erityistä mieleen.

IDA kirjoitti...

"Saattaa olla, että kiroilua pitäisi pikkuisen suitsia. :P"

En tiedä. Minusta asennejutut ovat olleet kaikkein kovimpia. Yleinen tasokin on kyllä poikkeuksellisen hyvä.

Rupea vaan tyrkyttämään kylmästi lehtiin.