Pages

Säteilevää ylemmyydentuntoa

"Minä olen suvaitsevaisempi kuin sinä, koska minulla on kaverina neekeri ja sinulla ei!"

Tässä ihan ensin tulee mieleen, että miten paljon ihmiseltä vaatii suvaita kaveriaan? Minun nähdäkseni ei juurikaan. Sen sijaan tapa, jolla minä suvaitsemisen ymmärrän, on se, että suvaitsee ihmisiä siitäkin huolimatta, että ne eivät ole kavereita ja saattavat olla vaikkapa alleviivatun tyhmiä, kuten ylläolevassa lainauksessa.

Ylläoleva lainaus on lausunto, joka kertoo, että värillä on väliä. Se kertoo, että on parempi ihminen, jos haalii kavereikseen erivärisiä ihmisiä. Implisiittisesti se myös sanoo, että koska ihminen on parempi suvaitessaan kaveripiirissään erivärisiä ihmisiä, looginen johtopäätös tästä on, että erivärisissä ihmisissä on enemmän suvaittavaa eli ovat jotenkin huonompia kuin värillisrajoitteiset ihmiset.

Tekisi mieleni ruveta läimimään r-kortilla näitä mukasuvaitsevaisia.

0 kommenttia: