Pages

Punttireenimanifesti

Meikäläinen lakkas just tukemasta kaiken maailman HST-treenejä, yksjakosia "koko kroppa kerralla läpi" -treenejä ja muuta huuhaapaskaa, mistä oikeasti voi hyötyä ainoastaan treenaukseen jumalattoman pedantisti suhtautuva hulkki tai roinaaja. Siirryn takaisin perusmättöön, jossa runttaan kolmijakoisella lihasta kaiken sen irti, mitä kykenen, kerran viikossa.

Jako on
Rinta/ojentimet/olat
Jalat/vatsat
Selkä/hauberit

Homma tehdään siis mieluummin 3x10xZ kerralla (Z on paino) kuin 10xZ kolmena päivänä viikossa.

On mahdollista, että jos Z olis vaikkapa 100 kiloa ja sen tekis kerralla, niin kolmeen kertaan jaotettuna ehkä pystyis tekemään 105 kilolla. Tässä pitäis olla kuitenkin helvetin tietoinen siitä, mistä vielä pystyy palautumaan ja mistä ei. Eli:

i) Tuplis runttaa 3x10x100 maanantaina, tupliksen paikat on paskana, mutta tuplis on tietoinen, että seuraavana maanantaina tuplis jaksaa taas. Tai
ii) Tuplis runttaa 10x105 maanantaina, keskiviikkona ja perjantaina. Voi käydä sillä tavoin vittumaisesti, että tuplis ei olekaan riittävän vahva tekemään viikossa tollasta määrää töitä, ja seuraavana maanantaina on ihan turha lisätä yhtään romuja tankoon. Tulokset voivat jäädä jopa alle edellisviikon, koska rasituksesta ei olla palauduttu.

Skenaario ii kuvaa melko tarkkaan sitä, miten mä olen treenannut viimeisen pari vuotta. Mun tulokset on vetäny aaltoliikettä eestaas noin kolmen kuukauden sykleissä. Skenaariossa i on huomattavasti helpompaa läimästä lisää rautaa kehiin heti kun pystyy, kun taas ii:ssa on pakko tietää varsin tarkkaan omat rajansa ja kehitystahti tai kehitys menee ennen pitkää persneton puolelle. Mun on ainakin helpompi tietää rajani silloin, kun käytettävissä lihaksissa ei tunnu enää edellinen treeni. Luulisin, että tää pätee aika moneen muuhunkin, joka ei treenaa sen taskulaskimen kanssa eikä sikabulkkaa.

Roinaajalle sen sijaan "koko kroppa kerralla" -treeni on parasta mahdollista, koska roinaajalla on kemikaalit apunaan ja palautuminen nopeutuu valtavasti suhteessa naturaaliin perustuplikseen.

Tämä on siis yksinkertainen manifesti perusmättöreenin puolesta. Jos treenaat toisin, olet joko himourheilija tai treenaat väärin enkä enää puhu sinulle*. Jälkimmäiseltä toivon kaikkien välttyvän, joten heti vaan rohkeasti apinoimaan Tupliksen systeemiä. Parhaat tietenkään eivät ole menneet alunperinkään mukaan mihinkään yksjakoispelleilyyn.

*ei päde, jos reenaat "pudottaaksesi painoa" tai "kiinteytyäksesi". Silloin en ole puhunut sinulle alunperinkään.

0 kommenttia: