Pages

Väkivaltaa!

On aina tietynasteista väkivaltaa toista kohtaan kertoa tälle jotain, mitä tämä ei halua kuulla. Toinen harvemmin edes kokee ansainneensa kyseistä hyökkäystä itseään kohtaan, mikä saattaa hyvinkin loukata ja siirtää huomion itse asiasta nimenomaan siihen, miten toinen julkeaa tehdä niin. Tämä sitten laukaisee vastareaktion, suoranaisen kapinan asian kertonutta osapuolta kohtaan, sillä tällä ei ole oikeutta loukata niin pyhää ja hyvää itseä.

Mä itse suoritan tämäntasoista henkistä väkivaltaa niihin ihmisiin, joista mä pidän. Mä esimerkiksi toivon niiden lopettavan röökin polton, vähentävän juomista, treenailevan enemmän, syövän paremmin, ratkaista ongelmansa sen sijaan että valittavat tai jotain. Syy siihen on yleensä se, että ne ois sen jälkeen terveempiä, menestyneempiä ja vois paremmin. Mulle harvoin tällaisia juttuja kerrotaan, ja sekin voi alkaa vaivata. Pidetäänkö mua niin heikkona, etten mä kykenisi selviämään mahdollisesti niistä jutuista, mitä toiset haluaisivat itsessäni parantaa?

Mä uskon, että jos ihmiset olis vuoden verran joka tilanteessa toisilleen rehellisiä, alun shokin jälkeen valtaosa kääntäis elämänsä suunnan paremmaksi, ottaisi ongelmiaan niskasta kiinni ja tekisi itseistään parempia ihmisiä. Tavalla tai toisella. Täydellisyyttä ei kukaan saavuta, mutta siihen on silti hyvä pyrkiä.

Sitä mä taas en usko, että ihmiset eivät keksisi toisista ihmisistä parannettavaa. Jo Bruce Almightyssa nähtiin, että esimerkiksi sen oman "täydellisen" kultamussun tissit voisivat olla hivenen suuremmat tai vaihtoehtoisesti mies voisi joskus ajatella muutakin kuin itseään. Joistakin täytyy kaivaa syvemmältä, joillekin riittää jo pinta.

Pakkohan ei tietenkään ole muuttua toisten toiveiden mukaan, mutta olen sitä mieltä, että on harvinaisen suotavaa tietää niistä. Itse toki muutumme jatkuvasti (halusimme tai emme), ja jos voimme suunnata muutoksen sellaiseksi, mikä on mukavaa ihmisistä, joista ajattelemme lämpimästi, näen sen ainoastaan positiivisena asiana.

Täten, kaikki viisi lukijaani: tehkää toisillenne ja minulle väkivaltaa. Te (ja minä) olette sen arvoisia.

Yst. terv. Tuplis

0 kommenttia: