Pages

Hei me roikutaan!

"Ikinä en luovu tästä! Maailman ihanin poika/tyttö/mies/nainen/lehmä! <3<3<3<3<3<3<3<3<3! Rakastan sua aina!"

Tällasta on galleriassa tullut vastaan päivittäin, etsimättä. Mä en tiedä, miten mä reagoisin, jos joku rustaisi musta jotain vastaavaa. Mun mielestä ne kuulostaa kamalilta itselleen todisteluilta, joilla yritetään pitää poissa mielestä ne ajatukset ja halut muita ihmisiä kohtaan (joita sentään kaiketi kaikilla on).

Mikä funktio tällä ikuisuuden julistuksella oikeasti sitten on? Mä tiedän tarkkaan, että jotain ihmistä voi tietyllä hetkellä rakastaa täydestä sydämestään ja toivoa sen tuntuvan siltä ikuisesti, mutta mä tiedän myös vähintäänkin yhtä varmasti, että se ei aina siltä tunnu. Etenkään, jos suhde loppuu syystä tai toisesta. Henkilökohtaisesti en usko, että yksikään näistä julistajista tarkoittaisi sanojaan elämänsä loppuun asti.

Edelleen mä mietin sitä funktiota. Annetaanko sillä itselle missio pysyä suhteessa, vaikka tulisi mitä? "Kun nyt olen näin julkisesti sanonut, niin en kehtaa ensi epäilyksen mukana kaataa suhdetta?" Vai onko ideana "rakkaani ei taatusti uskalla lakata tuntemasta minua kohtaan, kun näin ritarillisen avoimesti tuon tunteeni julki koko maailmalle"-painostus?

Kääntelin mä tätä miten päin hyvänsä, mä en näe noissa ilmauksissa mitään, mitä mä voisin mieltää positiiviseksi. Sama juttu koskee myös perin yleisiä "mun"-otsikoita, joiden alla on yleensä silloisen seurustelukumppanin kuvia. Kumppaniin hankitaan omistussuhde; kumppani halutaan riippuvaiseksi itsestä.

Eipä silti, olen minäkin tuntenut halua omistaa kumppanini ja tulen varmaan vastakin tuntemaan, mutta aion silti pitäytyä määritelmässäni onnistuneesta suhteesta, joka on "kaksi täysin vapaata, toisistaan syvästi välittävää ihmistä yhdessä puhtaasti halusta olla yhdessä, ei sopimuksen, painostuksen tai minkään muunkaan keinotekoisen määreen pakottamana". Ei "sitoutumista", ei "suunnitelmaa tulevaisuudesta", vaan se tunne ja hetki, jossa kulloinkin elää.

Rakastaminen, onnellisuus ja täyttymys eivät koskaan toteudu tulevaisuudessa ja toinen toistaan pidemmälle vievissä suunnitelmissa ja etapeissa. Ainoa todellinen aika kun on nyt.

Yst. terv. Sentimentaalinen vanha hupsu

2 kommenttia:

Gaius Julius kirjoitti...

No kyllähän sinä tämän tiedät. Koska nainen haluaa pitkäaikaista turvaa hänelle ja lapselleen, niin hän tietysti itse tykkää vannoa ikuisia valoja, ja siinä rinnalla sitten semmoinen ikuisuutta vannova mies on oikein kiva.

Mieshän tietysti vannoo ikuisuutta vain koska vaistoaa naisen pitävän siitä.

Anonyymi kirjoitti...

Hitto, nämä tekstit on ku omasta kynästä!